Dnia 22 listopada 2019 roku odbyła się wycieczka klasy 8a i 8b do obozu koncentracyjnego Auschwitz Birkenau w Oświęcimiu. Naszymi opiekunami w trakcie tej wycieczki były pani Dorota Król, pani Renata Dziedzina i pani Monika Boczarska-Owczarkiewicz.
O godzinie 7:45 była zbiórka w Szkole Podstawowej (w części dawnego gimnazjum). Odjechaliśmy spod budynku szkoły około 8:10. Na miejsce zajechaliśmy 20 minut przed planowaną godziną . Na teren zwiedzania weszliśmy o godzinie 10:30 i dostaliśmy słuchawki, aby lepiej było słychać panią przewodnik. Jako pierwszą zobaczyliśmy bramę z napisem ,,ARBEIT MACHT FREI’’, co oznacza ,,PRACA CZYNI WOLNYM’’. Następnie chodziliśmy po ścieżkach, którymi kilkadziesiąt lat temu chodzili więźniowie tego obozu. W trakcie tej wędrówki pani przewodnik powiedziała nam, że było około 900 prób ucieczek z tego obozu ale, tylko około 190 z nich się udało. Więźniowie codziennie mieli apel, na którym sprawdzano ich ilość, jeżeli kogoś brakowało, to musieli stać na baczność przez 20 godzin. Pani przewodnik wspomniała także o tym, że Auschwitz ma 6 hektarów, a Auschwitz Birkenau ma 140 hektarów. Zobaczyliśmy pomieszczenia, w których były walizki więźniów zawierające imiona, nazwiska i adresy zamieszkania w języku niemieckim. Prezentowana była  gablota z butami dzieci. Chociaż była mała, to butów w niej było dużo. Ponadto znajdowały się tam także dwie bardzo duże gabloty z butami osób dorosłych, gabloty z naczyniami, opakowaniami po pastach do butów, ze szczotkami do butów, protezami osób niepełnosprawnych, a także ze zdjęciami, które były robione więźniom. Zobaczyliśmy również komorę gazową i miejsce, w którym palono ciała zmarłych. Pani przewodnik opowiedziała nam, że prochami z ciał zasypywano dziury w drodze lub utwardzano teren. Przechodząc przez Bramę Śmierci, zobaczyliśmy wagon, w którym byli przywożeni ludzie do obozu zagłady. Ci ludzie byli transportowani w okrutnych warunkach. Musieli przez całą drogę siedzieć w jednej pozycji, a jeśli tego nie przestrzegali, to na oczach wszystkich innych osób byli rozstrzeliwani. Praktycznie całą drogę musieli być bez wody i bez jedzenia. Podróż czasami trwała ponad 2 dni.
Po zwiedzeniu ceglanego baraku, który był przeznaczony tylko dla kobiet,  weszliśmy na Wieżę, która była częścią Bramy Śmierci. Następnie  wróciliśmy do autokaru. Gdy wyjechaliśmy z parkingu, było około 15:00. W trakcie drogi powrotnej odwiedziliśmy jeszcze McDonalda. Pod budynek naszej szkoły wróciliśmy około 17:00.
Wycieczka do obozu koncentracyjnego bardzo nas zainteresowała. Myślę, że każdy, kto zwiedził  to miejsce zrozumiał, że żyjemy w czasach o wiele lepszych niż były dawniej. Polecam zwiedzić to miejsce przynajmniej raz w życiu, ponieważ to czego można się tam dowiedzieć jest ciekawe i pouczające nawet dla tych osób, które nie lubią historii.