Projekt Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej w naszej szkole!

16 października 2019 Autor spjawornik Wyłączone

Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to projekt umożliwiający dzieciom i młodzieży spotkanie z kinem (zarówno klasyką, jak i twórczością współczesną), pogłębienie ich wiedzy na temat sztuki filmowej, rozwijający ich wrażliwość i przygotowujący do samodzielnego i świadomego obcowania z kulturą. Poprzez Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej chcemy zaznajomić i rozkochać młodych widzów w sztuce filmowej, uzupełniając jednocześnie ich szkolną edukację.
57 727 – tylu uczniów z 74 miast w Polsce, bierze łącznie udział w programie Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej w roku szkolnym 2019/2020. Chętni uczniowie klas 3 oraz 6 naszej szkoły będą uczestniczyć w siedmiu lekcjach filmowych.
W dniu 15 października 20-to osobowa grupa uczniów  klas 3 wyruszyła na pierwszą lekcję filmową, która wydawała się równie tajemnicza, jak i bohaterowie emitowanego filmu. Każdy pokaz poprzedza prelekcja multimedialna wprowadzająca uczestników w tematy podejmowane w danym filmie. Cały program NHEF jest zgodny z podstawą programową MEN.
Pełni pozytywnych emocji, ciekawi filmowej przygody i w końcu zafascynowani bohaterami książek, które najszybciej znikają z półek biblioteki szkolnej, młodzi miłośnicy kina oglądnąć mogli „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai. Sekret rodziny Von Broms”. Historia, w której główne role odgrywa dwoje kilkunastoletnich detektywów Lasse i Maja, to kryminalna opowieść dla młodszych widzów. Uczniowie naszej szkoły byli nią zachwyceni i żałowali, że ta pierwsza filmowa lekcja tak szybko się skończyła.

Grupa uczniów z klas 6 również miała możliwość uczestniczenia w owym projekcie. Specjalnie dla nich przygotowano ambitną lekcję na temat początków kina, która przygotowała i przeprowadziła p. Krystyna Łętocha. Zestaw pierwszych niemych filmów uświadomił uczniom, jak wyglądało kino u swoich początków. Młodzi odbiorcy dowiedzieli się, jak wyglądały pierwsze pokazy i kim był taper. Widzowie mieli okazję uświadomić sobie, że od chwili wynalezienia kinematografu do momentu, gdy filmy zaczęły opowiadać rozbudowane historie, musiało upłynąć wiele czasu.
Uczniowie oglądnęli następujące filmy:
Kinematograf reż. T. Bagiński / Polska 2009
Wjazd pociągu na stację w Ciotat reż. A. Lumiére, L. Lumiére / Francja 1896
Niagara / USA 1912
Podróż do krainy niemożliwości reż. G. Méliès / Francja 1904
Karmienie dziecka reż.  A. Lumiére, L. Lumiére / Francja 1895
Młody Sherlock Holmes reż. B. Keaton / USA 1924
Polewacz polany reż. A. Lumiére, L. Lumiére / Francja 1895